Z 1418 r. pochodzi najstarszy
zapis o synagodze
sandomierskiej. Pod groźbą
zamknięcia synagogi sandomierscy
Żydzi musieli składać miejscowej
kapitule kolegiackiej daniny z
pieprzu, cukru i innych
artykułów. Władze gminy dbały o
rozwój duchowy społeczności.
Starsi sandomierskiej kolonii
żydowskiej zamówili w 1466 roku
u nieznanego z
|
|
imienia, cudzoziemskiego
(zapewne czeskiego) rabina
traktat poświęcony
chrześcijańskiej debacie w
sprawie eucharystii. Podjęta w
nim została dyskusja z
chrześcijańską koncepcją
transsubstancjacji. Synagoga w
Sandomierzu była posadowiona na
linii murów miejskich, których
przyziemie znajduje się do
dzisiaj wewnątrz świątyni.
|
Druga połowa XVII wieku i
pierwsza połowa wieku XVIII to
najbardziej prawdopodobny czas
powstania murowanej synagogi w
Sandomierzu. Jednak należy
zauważyć, że lata oskarżeń o
mordy rytualne i procesy w
latach 1698-1713 to okres, który
nie można nazwać sprzyjającym
dla Żydów dla podejmowania
decyzji o wystawnych
inwestycjach. Być może do budowy
doszło wcześniej, w latach
70-tych XVII wieku, jeżeli w
istniejącej do dzisiaj synagodze
znajduje się inskrypcja mówiąca
o ufundowaniu jednego z
malowideł w 437 roku rachuby
żydowskiej, czyli w roku 1676
rachuby chrześcijańskiej. Należy
więc uznać, że funkcjonujące w
literaturze daty późniejsze
określające budowę świątyni nie
odzwierciedlają prawdy. Budynek
synagogi wzniesiono w stylu
późnobarokowym. Murowana budowla
z cegły została wzniesiona na
rzucie zbliżonym do kwadratu.
Sala modlitw nakryta została
sklepieniem krzyżowo-kolebkowym
z lunetami oraz ozdobiona
freskami.
Dawid Kandel napisał, iż wnętrze
i elementy wyposażenia synagogi
sandomierskiej posiadają
szczególną wartość „z tego
względu, że dają nam dokładne
wyobrażenie o nastroju duchowym
i oryentacji politycznej ludu
żydowskiego w Polsce w dobie
rozkwitu Rzeczpospolitej, oraz o
szczerem jego przywiązaniu do
swojej przybranej ojczyzny.
Głębokie musiało być to
przywiązanie, skoro na arkach
świętych poumieszczali orły
polskie”. |
|
 |
Orły są widoczne na dawnych
fotografiach przedstawiających
wyposażenie synagogi. Siedem
Orłów było wyszytych na
lambrekinie wraz z datą 1743 r.
oraz z informacją o fundatorze
Jehudzie Lejbie, który podarował
tę tkaninę synagodze ku
uczczeniu pamięci swego ojca
Wolfa Askenazego. |
|
Fot. z Archiwum Żydowskiego
Instytutu Historycznego
im. E. Ringelbluma w Warszawie |